Snižuje zmrazení nutriční hodnotu ovoce a zeleniny ?

Jste li příznivci zdravých smoothies z ovoce a zeleniny, určitě jste si už někdy položily otázku jak tyto suroviny uchovávat tak aby neztratily své nutriční hodnoty. Je-li ovoce a zelenina opravdu čerstvá, měli bychom koupit pouze takové množství, které dokážeme, pokud možno ihned, zpracovat. Delší uchovávání není zpravidla možné, bez ztráty kvality a chuti. 

frozen_fruits_logo

Řešení tohoto problému se nabízejí v zásadě dvě, jednou je hluboké zmrazení a druhou pak šetrné sušení-dehydratace. Pro účel přípravy smoothies je zcela určitě vhodnější varianta první, tedy zmrazení, které zachová v surovinách přirozený obsah tekutin.

Jak je to ale z obsahem zdraví prospěšných látek při zmrazení ? Nesnížíme tím jejich obsah a pokud ano tak jak moc ?

Odpověď je NE, nesnížíme a proč tomu tak je, tedy proč je zmrazení ideální metoda uchování kvalitních surovin na dlouhou dobu ?Sencor_nutrimixer

  • existují vitamíny, které jsou rozpustné ve vodě (například vitamíny C a B) a které mohou být účinnější nebo naopak méně účinné v závislosti na teplotě. Jakkoliv to může znít divně, různé ovoce reaguje různě na změnu teploty.

 

  • ačkoliv rozdíl v účinnosti není velký, důvodem proč některé vitamíny (zvláště pak ty rozpustné v tucích - vitamín A a E a karotenoidy) jsou opravdu účinnější zmrazené je, že jsou stabilnější než ty, které najdete v pultu s čerstvým ovocem a zeleninou.

 

  • suroviny, které jsou zmrazeny, jsou zmrazeny většinou v stavu maximální zralosti a tedy i maximálního obsahu účinných látek, na rozdíl od surovin čerstvých, které většinou cestují z velké dálky a v okamžiku sběru jsou tudíž nedozrálé.

 

  • dalším negativním faktorem je skladování čerstvých surovin v místě prodeje, kde na ně působí nadměrné světlo a teplo, což opět snižuje jejich nutriční hodnotu.

 

Závěrem tedy je - zmrazujte bez obav. Nejen, že obsah účinných látek nesnížíte ale v některých případech jej můžeme dokonce i zvýšit. Vaše oblíbená smoothies budou mít také lepší a hustější konzistenci.

Tip : Ideální je připravit si do jednotlivých sáčků vždy jednu porci pro jedno smoothie.

 

Otázce jak skladovat jednotlivé druhy ovoce a zeleniny se budeme věnovat příště 

 

 

  

Tento web používá soubory cookie. Procházením tohoto webu vyjadřujete
souhlas s jejich používáním a v případě poskytnutí dalších osobních údajů s jejich 
ochranou a zpracováním